Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

Waarom valt een landschapsfoto tegen?

maandag 1 juli 2024, 20:10 door | 5.577x gelezen | 37 reacties

Je maakt een foto van dat fantastische landschap met dat betoverende licht, en thuis aangekomen valt het tegen. Ervaar jij dat wel eens? Ik wel, en er is vaak een simpele reden waarom dat zo is. Het ligt niet altijd aan jouw fotografiekennis of ervaring.

Ben je in een mooie omgeving, en is het landschap dat je voor je hebt fantastisch met magisch licht? Dan is het genieten. Doe dat dan ook vooral, en bekijk het moment niet alleen door het oog van de camera. Vergeet echter niet die foto te maken, zodat je thuis ook kan nagenieten.

Nando storm faeroer

Storm op de Faeröer eilanden. De wind, het water, de regen, de geluiden van water en meeuwen. Dat mis je allemaal in een foto.

Maar dan valt de foto tegen. Het is niet zoals je het ervaren hebt. Soms ligt dat aan de compositie, en de keuze die je gemaakt hebt. Wat heb je allemaal in beeld gebracht en hoe? Toch is dat maar een deel van een mogelijke reden.

Nando ganzen groote peel

Schemering in de Groote Peel. Wat je niet ervaart met deze foto zijn de geluiden van de ganzen, en de muggen die rond je hoofd zoemen tijdens deze zwoele zomeravond.

Bedenk dat je op locatie meer ervaarde dan het uitzicht. De temperatuur, de wind, de geur, de geluiden. Het soppen van je laarzen in het water. Het geritsel van een dier in het gras, of de roep van een vogel in de lucht. Het geluid van een branding of - in Nederland - het geraas van het verkeer op de nabijgelegen snelweg.

Nando branding noordzee

De branding bij Kijkduin, met de beweging van het water in beeld. Het geeft een idee van de sfeer, maar je mist altijd de ervaring ter plekke.

Al die indrukken geven het totaalbeeld en vormen tezamen de sfeer van het moment. Thuis, wanneer je de foto op het scherm van de computer ziet, heb je alleen nog maar het beeld over. De indrukken die daarbij hoorden zijn er niet meer, terwijl die toch zo belangrijk zijn voor de sfeer van het moment.

Geen wonder dat de foto in eerste instantie kan tegenvallen. Het is daarom belangrijk zijn om de foto's even te laten liggen. Daarmee verbreek je de emotionele band met het moment waardoor je op een objectieve manier je foto's kan beoordelen.


101 Tips voor Luisterrijke Landschapsfoto's


Wil jij graag weten hoe je perfecte landschapsfoto's kunt maken? In mijn boek De Landschapsbijbel geef ik je 101 tips om jouw landschapsfotografie naar een hoger niveau te helpen. Je ontdekt hierin de 101 beste tips die ik de afgelopen jaren als landschapsfotograaf heb opgedaan.
Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

37 reacties

  1. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 10:31  | reageer

    Eigenlijk een heel goed idee om de foto's een poosje te laten liggen, voordat je ermee aan de slag gaat om ze af te werken. Het is waar dat dan de emoties van het moment gezakt zijn en je een meer neutrale blik krijgt op het resultaat uit de camera.
    Nu is het wel zo dat wanneer ik tijdens een reis in het buitenland foto's trek ( de Vlaming heeft het over 'foto's trekken), pas na thuiskomst de foto's ga bekijken en afwerken. Ik heb geen laptop, dus heb ik die ook niet mee. Na thuiskomst zijn de emoties van het moment toch al wel bekoeld.
    Die emoties komen wel terug hoor, maar pas als ik ze bekijk na het afwerken. Dan geniet ik opnieuw van het moment.

  2. Wilfried
    Wilfried schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 10:41  | reageer

    De beleving van het moment wordt gekoppeld aan de foto bij de fotograaf. Bij het zien van soortgelijke foto's van anderen komt er herkenning en ook een herbeleving van zo'n momenten. Deze beleving is een deel van de communicatie tussen de maker en de kijker. Dat ondergraaft het argument 'alles is al gefotografeerd'. Ja, maar niet door mij. Ik wil dat ook beleven en dus gereed zijn om meer te genieten van foto's van anderen.

  3. Ineke Stofmeel
    Ineke Stofmeel schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 10:47  | reageer

    Een andere belangrijke reden is - denk ik - dat wij met onze ogen driedimensionaal zien. En bij een foto is dat niet het geval. En dan valt natuurlijk een belangrijke deel van de beleving weg.

  4. Hugo Overvliet
    Hugo Overvliet schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 11:43  | reageer

    Wilfried schrijft :

    ... van zo'n momenten.

    Het is :

    - van zo'n moment
    óf
    - van zulke momenten

    Met vriendelijke groet,

    Hugo.

  5. Liesbeth Verkade
    Profiel Liesbeth Verkade schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 14:00  | reageer

    Hugo, er is een verschil tussen Nederlands en Vlaams.

  6. hennie kuijer
    hennie kuijer schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 11:48  | reageer

    Ja, laatst reed ik naar mijn werk in de vroege morgen; nevel op het land en alles ademde rust en ruimte uit... en ik dacht; we kunnen nu wel een perfecte foto maken, maar zoals jullie hier al zeggen....je voelt dan niet de wind en je ruikt niet meer de regendruppels en de rust die er op dat very moment door je heen gaat...en ook ja; het is maar twee-dimensionaal...op een dom stukkie papier...of op een in elkaar geflanst beeldscherm; het blíjft knutselwerk, hóe perfect zo'n foto dan ook maar zal zijn...het blijft prutswerk....denk dan, als je door zo'n landschap rijdt en je bevangen wordt door het gevoel: 'hoe leg ik dit vast'...dít moment wordt mij nu gegeven; déze beleving en denk dan aan de Maker die er Zijn hand niet voor omdraaide dit te scheppen...

  7. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 12:17  | reageer

    Ik zou foto's waar de fotograaf zoveel plezier, voldoening en later van kan blijven genieten geen prutswerk durven noemen.

  8. hennie kuijer
    hennie kuijer schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 13:15  | reageer

    Nee, dat is het ook niet en zo bedoel ik het ook niet, maar in vergelijking met wát je op de foto zet, wel....je wilt uiteindelijk iets kopiëren...iets wat gemaakt is, niet door jou...

  9. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 13:20  | reageer

    Je kopieert niet, je registreert wat je ziet. Je legt het vast: een een op een weergave.
    En dat kan op meerdere manieren, en dat heet keuzes maken in beeldopbouw en compositie.
    Het enige wat je niet vastlegt is gevoel, gehoor, geur, enzovoort. Dat gemis, dat kan de foto tegen laten vallen...

  10. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 13:39  | reageer

    @hennie Kuijer, ik snap heel goed waar je op uit bent, maar houdt jouw geloof (een privézaak) erbuiten, want daar gaat het hier niet over.

  11. Liesbeth Verkade
    Profiel Liesbeth Verkade schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 14:17  | reageer

    Grappig, hoe verschillend mensen zijn. Ik word juist altijd heel blij van het terugkijken van mijn foto's direct na thuiskomst omdat het meteen het gevoel van dat ogenblik terughaalt, zelfs als een foto niet helemaal je dat is. Misschien is dat ook de reden dat ik heel moeilijk foto's kan wegdoen, tenzij ze echt mislukt zijn i.e totaal bewogen of helemaal het onderwerp niet gepakt. Ik merk sowieso dat foto's in staat zijn me onmiddellijk terug naar dat moment te verplaatsen. En dan opnieuw te genieten van al die bijzondere dingen.

  12. Viviane
    Viviane schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 14:42  | reageer

    Beste Nando, goede uiteenzetting met heel veel waarheden…het laten liggen, even afstand nemen, gemis van sfeergeluiden, opgewekte gevoelens… ook de reactie 2-dimensionaal vs 3-dimensionaal….
    Het verklaart meteen veel waarom je soms met gemengde gevoelens naar eigen genomen beelden terugkijkt….
    Ik heb van u al eens een presentatie gezien waarbij u heel serene rustige muziek bij jouw eigenste beelden gemonteerd had. En ook al was ik op dat moment niet aanwezig wanneer u die foto’s nam en het dus niet mijn persoonlijke inbreng was…en ik dus helemaal de foto’s niet ‘gewaar’ kon worden bij het vastleggen… Die muziek en de sfeervolle ontwikkelde foto’s geven toch een ‘eigen gewaarwording’ en een ‘idee’ hoe u dit heeft waargenomen. Je creëert op die manier zelf een persoonlijke sfeer bij andermans beelden.
    Een ware kunst om op die manier voor anderen een sfeer te scheppen.

  13. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 4 juli 2024 om 09:04  | reageer

    Dank je Viviane. vrolijk

  14. Tineke Schilperoort
    Tineke Schilperoort schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 14:45  | reageer

    Er is voor beide iets te zeggen. Zowel direct terugkijken als ook het even laten rusten en dan nog eens kijken.
    Ik selecteer tegenwoordig al 'in het veld' of ik iets op de foto zet of niet. Vaak weet je van te voren al of iets wat je eigenlijk wilt laten zien werkelijk in een foto te zien is of niet. Soms gaat het dan om een bepaalde sfeer of een hoogte/diepteverschil wat moeilijk vast te leggen is.
    Direct terugkijken heeft bij mij vaak de functie van selecteren. Wil ik een foto houden of niet en zo niet, waarom niet. Later terugkijken brengt het moment weer terug en daar word ik vrijwel altijd weer heel blij van.

  15. Bernie Benz
    Bernie Benz schreef op dinsdag 2 juli 2024 om 18:11  | reageer

    Door een ongeval mis ik sinds mijn zesde een oog. Nu, ruim zestig jaar later, ben ik vergeten wat driedimensionaal zien is. Ik denk dat dat helpt bij het maken van een foto, de foto is zoals ik het altijd zie.
    Tijdens het fotograferen laat ik de geluiden, hoe warm of koud het was, het weer enz. geen rol spelen. Alleen het licht is belangrijk.
    Als ik later de foto's terugzie herinner ik mij de omstandigheden weer.

  16. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 3 juli 2024 om 09:01  | reageer

    Andere sensorische waarnemingen kan je niet zomaar uitschakelen. Ze spelen altijd een rol en maken onbewust onderdeel uit van de ervaring.

  17. Stefanie
    Stefanie schreef op woensdag 3 juli 2024 om 09:42  | reageer

    Selecteren in het veld doe ik eigenlijk nooit, of ik moet geheugen tekort hebben wat zelden voorkomt. Ik heb al vaak gehad dat een foto die in het veld mislukt leek te zijn toch iets had wat ik later ergens voor kon gebruiken, misschien niet het moment wat ik wilde weergeven maar juist iets heel anders. Ik kijk liever thuis terug en filter dan uit, dan komt de sfeer meestal ook weer terug en ook de mislukte foto's zijn vaak leuke herinneringen

  18. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 3 juli 2024 om 10:22  | reageer

    Een foto op een klein drie inch LCD-scherm beoordelen is nagenoeg onmogelijk. Zonde om daar je tijd aan te spenderen.

  19. Stefanie
    Stefanie schreef op woensdag 3 juli 2024 om 09:44  | reageer

    @hennie Kuijer Lekker belangrijk, de boodschap is toch aangekomen? Of bij jou niet? (was ik vergeten erbij te zetten)

  20. Paul eos
    Paul eos schreef op woensdag 3 juli 2024 om 10:30  | reageer

    De enige oplossing om WEL volop na te genieten van wat je beleefd heb is "filmen". Spijtig dat filmen hier zo weinig aan bod komt al begrijp ik het wel, het is nu eenmaal moeilijk om gewoontes van fotografen te doorbreken. Dat was bij mij ook zo, tot ik het toch eens probeerde en nu ben ik helemaal weg van filmen.

  21. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 3 juli 2024 om 10:37  | reageer

    Filmen geeft inderdaad een heel andere beleving dan een foto, net als een timelapse.
    Ik ben een cursus timelapse aan het voorbereiden. Wellicht dat filmen ook nog aan bod komt in een latere cursus.
    vrolijk

  22. Donald Willemsen
    Donald Willemsen schreef op woensdag 3 juli 2024 om 10:47  | reageer

    Helemaal eens Nando. Op zo'n klein scherm ziet alles er scherp uit. Dat zelfde geld voor gepubliceerde foto's bekijken op een smartphone. Daarom bekijk ik de foto's van jou en anderen op een groot computerscherm, want dan zie je ook meer details.

  23. Tineke Schilperoort
    Tineke Schilperoort schreef op woensdag 3 juli 2024 om 11:04  | reageer

    Dat is ook niet wat ik doe. Ik bepaal ter plaatse of ik een foto maak of niet. Beoordelen van de gemaakte foto's doe ik altijd op de computer.

  24. Gretha
    Gretha schreef op woensdag 3 juli 2024 om 11:52  | reageer

    👍😄

  25. van loon antoon
    van loon antoon schreef op woensdag 3 juli 2024 om 12:52  | reageer

    Daarom dat ik digireeksen maak. Dan kan ik aan een serie beelden meer waarde geven omdat de reeks de individuele beelden naar een hoger niveau opkrikt. Als je dan nog een aangepast muziekje en een ingesproken tekstje er bij hoort dan is dat voor mij af. Het is en blijft fotograferen natuurlijk maar met die bijkomende deeltjes stuw je de schoonheid naar omhoog. Ik laat ook mijn beelden, waarvan ik een digireeks wil maken, enkele weken tot maanden liggen. Ze zijn dan al wel bewerkt en zitten in hun definitieve mappen. Wanneer de digireeks in mijn hoofd klaar is wordt ze verwerkt op de PC.
    Dit alles kan de plaatselijke sfeer goed vervangen. En je krijgt toch het gevoel dat het niet zo maar naar beelden kijken is. Er is een toegift. Wil je de echte sfeer behouden dan moet je filmen. Maar fotografen zijn door de band genomen wel wat egoïstich van nature. Als mijn buur maar niet ziet hoe ik het doe haalt meestal de bovenhand. Er is wel één nadeel... ik fotografeer meestal horizontaal en maak ook verbindingsfoto's met het oog op het maken van... Dus plaatselijke sfeer is zéér belangrijk maar kan overgenomen worden door de techniek en de inspiratie die we ontwikkeld hebben.

  26. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 3 juli 2024 om 15:45  | reageer

    Digireeksen. Dat is een nieuwe term voor mij. Zijn dat slideshows / diapresentaties in een video? Of moet ik me daar iets anders bij voorstellen.
    Ik ben benieuwd of je iets dergelijks online hebt, waarvan je een link kan delen.

  27. Jan van Leeuwen
    Jan van Leeuwen schreef op woensdag 3 juli 2024 om 13:40  | reageer

    Dit klopt. Kwaliteit van de foto is vaak wel goed, maar de magie is er een beetje af. Ik ga mijn foto 's ook altijd meer waarderen naarmate ze ouder worden.

  28. martinphili
    Profiel martinphili schreef op woensdag 3 juli 2024 om 19:49  | reageer

    Bij mij vallen ze meestal tegen omdat ik het gewoon niet in de vingers heb.

  29. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 4 juli 2024 om 09:07  | reageer

    Maar als je geniet bij en tijdens het maken van de beelden is het perfect.
    Ik hoop dat je voor jezelf niet de lat te hoog wil leggen. Daar betrap ik mezelf ook wel eens op. Later (veel later) terugkijken helpt. Je bent op dat moment emotioneel minder betrokken en kan de foto beter objectief beoordelen.

  30. van loon antoon
    van loon antoon schreef op woensdag 3 juli 2024 om 23:41  | reageer

    Vroeger maakten men diaporama's. Dat was uiteraard met diapositieven. Vier projectoren in overvloeïng. Dat was een heel gedoe en ook een verhuis als je op verplaatsing ging.
    Nu maakt men hetzelfde maar men noemt dat digiporama's of digireeksen. Je neemt je laptop, een beamer en een luidspreker op bluetooth mee en dat is alles (een scherm staat er meestal).
    Ieder jaar in januari heb je in Gilze-Rijen in de feestzaal 'De Boodschap' een studiedag. Daar worden een 20-tal digireeksen geprojecteerd.
    Vroeger stonden die in een .exe file. Nu moet dat in Mp4.
    Vermits ik alleen .exe-files heb en ik weet dat de PC's daar moeilijk mee kunnen doen zal ik eens van een reeks een Mp4-file maken. Maar geef me even tijd.

  31. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 4 juli 2024 om 09:03  | reageer

    Ah ja, die overvloeiprojectoren. Met twee ken ik (ik heb nog van die overvloeisystemen verkocht), vier ken ik niet.
    Volgens je beschrijving heb ik dus ook digireeksen gemaakt. Ik noem ze simpelweg slideshows.
    Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=4wU8qfKRJJU

  32. Lauran
    Lauran schreef op donderdag 4 juli 2024 om 07:47  | reageer

    Kunnen we eens afspreken van één reactie per arikel? Voordat het verzandt in discussies. Vind dat sommigen wel steeds erveel aandacht vragen.

    Groet Lauran

  33. Nando
    Profiel Nando schreef op donderdag 4 juli 2024 om 09:09  | reageer

    Gezellig toch, al die reacties, meningen, en discussies? Ik geniet daarvan en ben er heel dankbaar voor dat ze er zijn.

  34. Tineke Schilperoort
    Tineke Schilperoort schreef op donderdag 4 juli 2024 om 09:15  | reageer

    Lauren, moeten we dan lootjes trekken wie iets mag zeggen? Je hoeft ook niet alles te lezen als je het te veel vindt. Ik vind het leuk om te lezen hoe anderen over iets denken of hoe ze iets doen. Je kunt er altijd iets van opsteken.

  35. Guido Bellens
    Profiel Guido Bellens schreef op donderdag 4 juli 2024 om 13:24  | reageer

    Hallo Nando, de sfeer dat je hebt tijdens het fotograferen, geur, geluid, temperatuur, kun je niet terughalen uit een foto. ik heb ook al gemerkt dat ik sommige oude foto's nu anders zou bewerken. misschien zou het leuk zijn om een raw-beeld te laten bewerken door verschillende mensen, zij waren er niet toen jij die foto trok, wat zou dat als resultaat geven?

  36. Jan van Leeuwen
    Jan van Leeuwen schreef op vrijdag 5 juli 2024 om 19:06  | reageer

    @martinphili, je zou een workshop met een landschapsfotograaf kunnen proberen. Het gaat om de juiste compositie, mooie lichtval, etc. Dat heeft mij ook geholpen.

  37. Lauran
    Lauran schreef op zaterdag 6 juli 2024 om 03:37  | reageer

    @Tineke, nee natuurlijk hoef je geen lootjes te trekken. Maar er is geen onderwerp waarover zoveel geschreven wordt en relatief zo weinig van ziet. Maar als je graag de discussie aangaat moet je ook kritiek kunnen weerstaan. En daar wringt hem voor mij de schoen. Mensen die nog niets kunnen maar graag interessant proberen te schrijven. Of ga eens naar bijeenkomsten. Het geslijm druipt eraf. Meepraten, ja dat wordt veel gedaan. Je kunt ook kritiek leveren zonder de persoon in kwestie te beledigen of soms er maar beter het zwijgen toe doen. Ik merk dat ik steeds meer voor het laatste kies. Men wordt al zo snel boos. Maar ik huil niet mee met de wolven in het bos. Groet Lauran.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Creatieve Technieken met Bart Siebelink
Cursus Naaktfotografie met Danyel Weideman
Toon alle artikelen binnen Landschapsfotografie

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.841 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord