Nikon komt met 35mm f/1.8G objectief
maandag 9 februari 2009, 09:31 door Elja Trum | 7.046x gelezen | 11 reactiesNikon is er vroeg bij voor de PMA 2009 beurs. Vanochtend kondigde ze de nieuwe Nikkor DX AF-S 35mm f/1.8G aan. Dit objectief met een vast brandspuntsafstand is helaas alleen geschikt voor crop-camera's, dus niet voor de full-frame modellen die steeds populairder worden.
Voor gebruikers van een crop-camera is dit lichtsterke objectief een interessant alternatief voor de 50mm f/1.8. Hoewel deze laatste goedkoper is, benadert de 35mm meer het blikveld dat de 50mm op een full-frame heeft.
De scherpstelling op deze Nikkor is snel en stil dankszij de gebruikte scherpstelmotor. Het objectief kan scherpstellen vanaf een afstand van 30 centimeter. Met een gewicht van 210 gram is het objectief absoluut niet zwaar. De AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G zal in maart dit jaar verkrijgbaar zijn voor een prijs van 239,- euro.
Al met al een leuk en interessant lensje voor de Nikonians, jammer dat het geen FX model is. Daar was volgens mij ook zeker interesse voor geweest.
Wil jij ook gave foto's maken?
Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.14 dagen gratis fotografiecursussen kijken
Over de auteur
Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-witfotografie, flitsfotografie en portretfotografie.
11 reacties
-
Henri schreef op maandag 9 februari 2009 om 12:36 | reageer
Erg teleurstellend: komt Nikon eíndelijk eens met een nieuwe prime, past 'ie niet op een FF camera!
Nikon slaat de plank volledig mis.....
Ben ik toch blij dat ik bijna 3 jaar geleden ben overgestapt naar een Canon 5D omdat Nikon toen nog geen FF camera had.
De 1,4/35 mm USM L bevalt mij geweldig! En zodra de nieuwe 1,4/24 mm USM L leverbaar wordt, gaat er een exemplaar in mijn fototas..... -
Mattijs schreef op maandag 9 februari 2009 om 13:55 | reageer
Op zich een mooi ding, maar jammer dat ze voor dat geld niet net wat meer glas hebben gebruikt zodat hij ook FF te gebruiken is.
Ze hebben wel een FF versie, maar die is ongeveerr 100euro duurder en F2.0
Misschien moet ik dan toch maar een D300 kopen ipv een D700. -
aradilon schreef op maandag 9 februari 2009 om 17:26 | reageer
Ik ben het totaal niet eens met jouw Henri, de 35mm is juist bedoeld om op een DX formaat te passen omdat dit dan ongeveer dezelfde lengte geeft als een 50mm op een fullframe, want uiteindelijk is 35mm op een fullframe al geen tele meer maar een wide.
-
JerryBig schreef op maandag 9 februari 2009 om 17:38 | reageer
@aradilon: je hebt helemaal gelijk en Nikon slaat dus de plank niet mis, m.a.w. Henry l... uit zijn nek. Als dat een reden is om blij te zijn dat je bent overgestapt naar Canon, dan klinkt dat alsof ie eindelijk een reden gevonden heeft :-~.
Met de D3, D3x en D700 (en binnenkort de D700x) gaat ie nog spijt krijgen van zijn overstap -
Henri schreef op maandag 9 februari 2009 om 17:59 | reageer
@JerryBig/Aradilon;
Wat ik bedoel te zeggen is dat Nikon al geruime tijd zijn professionele, lichtsterke primes verwaarloost. De tijd van "verse" lichtreusen licht helaas al weer heel lang achter ons......
In het "AIs tijdperk" was er een heel ruime keuze in lichtsterke vaste brandpunten. Ik heb jaren gewerkt met een F3 met 2,0/28 mm, 1,4/35 mm, 1,4/85 mm en 1,8/105 mm. en ik vind het doodzonde dat er in het AF/FF tijdperk niets van dit moois meer is terug te vinden in de Nikon catalogus.
Zowel Canon als Leica en Contax brengen nog regelmatig nieuwe (lichtsterke) primes uit volgens de laatste stand der techniek.
Dat is wat ik al jaren mis bij Nikon.
Niets meer en niets minder....... -
aradilon schreef op maandag 9 februari 2009 om 18:15 | reageer
Euhm je vergeet wel dat ongeveer al hun vorige primes op FF passen, ze hebben een enorm aanbod in primes alleen zijn ze al enkele jaren oud maar waarom zouden ze iets nieuws moeten maken als ze het al hebben ?
-
JerryBig schreef op maandag 9 februari 2009 om 20:07 | reageer
@aradilon : ik moet je weer gelijk geven. Ik heb nog een mooie 50 mm 1.4 liggen die het goed doet op de D200 van pa. En anders neem ik gewoon zijn Sigma 30 mm 1.4 mee (hé, die is ook alleen voor DX!).
Overigens is het een kwestie van tijd voordat sommige primes aangevuld en/of vervangen worden voor FF's. Nikon timmert niet voor niets aan de weg met de D3 en D700. Betekent niet dat Nikon de DX mensen niet hoeft te bedienen met betaalbaar goed glaswerk. M.a.w. de crop markt zal nog wel een poosje blijven bestaan. -
JerryBig schreef op maandag 9 februari 2009 om 20:23 | reageer
Quote van Thom Hogan:
"Feb 9--Today Nikon finally introduced the lens that should have been available ten years ago: a basic fast prime for DX. I was amused by the press release quote: "...natural focal length that has been the staple of photography since its inception." Unless, of course, you were a DX user for the past decade, that is. Perhaps Nikon finally got tired of seeing Sigma selling so many 30mm lenses to D40, D40x, and D60 users." -
Hans Braakhuis schreef op dinsdag 10 februari 2009 om 00:08 | reageer
Hogan slaat de spijker op zijn kop...nu nog een 85mm f/1.2 en Nikkor doet weer mee. Vraag me af of die er komt.
-
Dr,Hook schreef op dinsdag 10 februari 2009 om 01:14 | reageer
@Henri,
In de AI's tijdperk fotografeerden we nog op film en wat voor bruikbare ISO gevoeligheid hadden die?
Ja, 1600 ISO was amper bruikbaar maar bij popconcerten, in sporthallen en op de voetbalvelden had je deze lichtsterke objectieven nodig, maar op bij open diafragma is kwaliteit maar matig. Bij onze nieuwe NIKON's is ISO 12800 nog beter bruikbaar dan ISO 1600 bij film en met de iets minder lichtsterke maar optisch betere objectieven krijgen we beter resultaat,
Ik vraag mijn dan ook af bij de foto's die jij maakt, waarom jij deze lichtsterkte nodig hebt?
p.s. zit je spiegel van je 5D nog vast -
Hans Braakhuis schreef op dinsdag 10 februari 2009 om 17:07 | reageer
Waarom alleen uitgebracht voor aps c formaat? de reden is dat Nikon de schroevendraaieraandrijving in de body vaarwel heeft gezegd in de D40(x)lijn. Voorheen had de gebruiker de 35 f/2 met schroevendraaierfocus tot beschikking om tot een standaard lens te komen op een aps c body.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Canon introduceert nieuwe 24mm, 50mm, 70-200mm en VR objectief
door Nando Harmsen
-
Fotograferen met een vintage lens, of een manual lens
door Nando Harmsen
-
Canon introduceert de RF 28-70mm f/2.8 IS STM
door Nando Harmsen
-
Nikon brengt Nikkor Z 50mm f/1.4 uit
door Elja Trum
-
Review: Sony FE 1.4/85mm GM II
door Nando Harmsen
-
Straatfotografie tip: 35mm benadert wat je ziet met je blote oog
door Michiel Heijmans
Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox
44.431 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum
Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!
Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over PhotofactsGratis eBook: Fotograferen van Kinderen
Mis dit niet: Tips voor adembenemende familiekiekjes!
Ontdek 25 praktische tips waardoor je prachtige foto's van je (klein)kinderen kunt maken. Je krijgt van mij ook wekelijks nieuwe fotografietips per mail.