Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Elja Trum

Phase One 645DF aangekondigd

woensdag 30 september 2009, 08:54 door | 8.217x gelezen | 21 reacties

Ongeveer gelijktijdig met de aankondigingen van de Hasselblad H4D komt ook Phase One met een nieuwe middenformaat body. De Phase One 645DF zou zo'n vijf keer sneller moeten werken en kan synchroniseren met flitssnelheden tot 1/1600 seconde.

De nieuwe body is in samenwerking met Mamiya ontwikkeld en komt ook voor beide merken beschikbaar. Voor de duidelijkheid; bij deze body heb je nog een digitale achterwand (de sensor) nodig, je kunt hierbij kiezen uit verschillende sensoren van Phase One, Mamiya en Leaf.

Behalve de nieuwe body zijn er ook nieuwe objectieven aangekondigd die in samenwerking met Schneider Kreuznach ontwikkeld zijn. Het gaat in eerste instantie om 55m, 80mm en 110mm f/2.8 objectieven met een bladsluiter.

De Phase One 645DF body gaat 4.290,- euro kosten en komt in het laatste kwartaal van 2009 beschikbaar. De nieuwe objectieven zijn vanaf 1.790,- euro te koop en komen ook binnenkort beschikbaar.

Phase One 645DF

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Elja Trum

Over de auteur

Elja Trum is oprichter van Photofacts, online fotografiecursussite Photofacts Academy en het blog Teslafacts. Hij schrijft sinds 2006 over fotografie. Elja is ook auteur van boeken over zwart-witfotografie, flitsfotografie en portretfotografie.

21 reacties

  1. Tonv
    Tonv schreef op woensdag 30 september 2009 om 10:45  | reageer

    Misschien dat ik bepaalde mensen tegen het been schop maar ik weet niet welke camera ik lelijker vind: De Hasselblad H4D of dit bakbeest. Ook hier twijfel ik niet aan de kwaliteit van de Phase One techniek maar kun je voor die prijs nou niet iets neerzetten met een betere 'look & feel'? Jammer dat de casting voor Transfomrers II al achter de rug is anders zou de 645DF geheid een kans maken.

  2. Lucien
    Profiel Lucien schreef op woensdag 30 september 2009 om 11:02  | reageer

    De Hasselblad is lelijker, deze is tenminste nog in zwart uitgevoerd.

  3. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op woensdag 30 september 2009 om 11:08  | reageer

    Geef mij maar een D3x daar kan je te minsten mee foto's trekken zonder bang te zijn dat je toestel kapot gaat door regen, een kleine val,...
    En het trekt foto's van bijna dezelfde kwaliteit.

  4. RobertW
    RobertW schreef op woensdag 30 september 2009 om 11:23  | reageer

    grappig dat men zo valt over het uiterlijk van zo'n camera. Volgens mij gaat het om de plaatjes die zo'n ding schiet...

  5. FrankF
    FrankF schreef op woensdag 30 september 2009 om 11:49  | reageer

    @Aradilon: Ik betwijfel of een D3x dezelfde kwaliteit foto's kan leveren. Neem alleen de grote van de sensor. Maar je moet inderdaad wel iets voorzichtiger zijn met een dergelijke stukje materiaal.

    @Tonv: Het is niet de knapste inderdaad maar zoals RobertW ook aangeeft, het is om foto's mee te maken en niet om aandacht mee te trekken. Hij ligt voor een lelijke camera wel lekker in de hand.

  6. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op woensdag 30 september 2009 om 12:42  | reageer

    @FrankF kijk dan eens op dxomark hij staat op de 2de plaats er staan alleen de Phase One 65 Plus voor, maar er staan nog meer Phases, Hasselblads en Leafs achter.

  7. Tonv
    Tonv schreef op woensdag 30 september 2009 om 14:22  | reageer

    @aradilon
    Daar noem je nu een camera met een vormgeving om van te watertanden en zelfs een gelijkwaardige IQ produceert als die baksteen van Phase One. Het valt me als Canonian zwaar om toe te geven maar zelfs de 1Ds MK III oogt wat lomp vergelijken met de Nikon D3x. Wat een beauty is dat!

    @FrankF
    Je hebt gelijk Frank maar in mijn 'vorige leven' ben ik designer geweest dus heb ik misschien een meer dan gebruikelijke focus op de vormgeving. Neemt niet weg dat je voor zoveel geld ook wat moois wilt en Nikon bewijst dat look & feel hand in hand kan gaan met toptechniek...

  8. RobertW
    RobertW schreef op woensdag 30 september 2009 om 15:30  | reageer

    @ TonV: dan zou je moeten weten dat smaak qua vormgeving subjectief is vrolijk
    Ik ben met je eens dat de Nikon D3(x) een qua vormgeving mooi apparaat is. Als Canonian doet het me bijna pijn om het te zeggen vrolijk

  9. Evert
    Evert schreef op woensdag 30 september 2009 om 15:46  | reageer

    gisteren toevallig bij calumet een sessie bijgewoond welke ter promotie van hasselblad was (niet helemaal onpartijdig, mee eens). De fotograaf in kwestie gaf aan dat weliswaar het beeld wat een digitale reflex levert tegenwoordig qua resolutie meer dan genoeg levert (voor bladen althans), maar dat er nog andere verschillen zijn. Gradatie in kleur is een goed voorbeeld en weergave van huidstructuur en tinten, en het bijna 3d-achtige effect wat typisch is voor zo'n model camera. Dat gezegd blijf ik vooralsnog lekker met de 5d mk II foto's maken; veel voor weinig knipoog

  10. Tonv
    Tonv schreef op woensdag 30 september 2009 om 17:50  | reageer

    @RoberW
    Die stelling klopt maar daar voeg ik aan toe dat design is gebaseerd op bepaalde wetmatigheden die je ook terugziet in kunst, muziek en architectuur. Zonder deze ratio is er simpelweg geen basis om tot een coherente vorm te komen. Bij Phase One verkeert deze discipline nog in een rudimentair stadium.

    @Everte
    Eerlijk gezegd vind ik dat geen sterke argumenten die het prijsverschil tussen een full frame DSLR en de H4D Hasselblad verklaren. Schroef een high end Zeiss lens op een 5D II en je maakt exact dezelfde 3D achtige shots als met de Hasselblad voor een fractie van z'n aanschafprijs.





  11. Henri
    Profiel Henri schreef op woensdag 30 september 2009 om 19:26  | reageer

    Hier ontpopt zich weer dezelfde discussie die we jaren geleden ook al hadden in het analoge tijdperk.
    Toen waren er ook IJzeren Heinen die volhielden dat kleinbeeld dezelfde kwaliteit leverde als middenformaat.
    Dat is dus echt niet zo! Middenformaat heeft een veel betere stofuitdrukking. Wanneer je een gestuukte muur fotografeert kun je het stucwerk a.h.w. van je foto schrapen.
    Misschien dat de specs van kleinbeeld en middenformaat, dan wel FullFrame en de grote middenformaatsensor, dicht bij elkaar komen, je foto’s hebben beslist een heel andere “look”.
    Ik heb meegemaakt dat mensen die hun reportage kwamen afhalen over de foto voelden! Ze zagen “iets” aan de foto dat ze niet konden plaatsen; Zij zagen de fenomenale scherpte en plasticiteit die ze niet gewend waren…..
    Je zult echt een keer zo’n middenformaat camera moeten gebruiken (huren) en de foto’s perfect laten afdrukken om te zien wat wordt bedoeld.
    Na jaren werken met middenformaat van Hasselblad, Pentax en Mamiya kan ik dat alleen maar onderschrijven….

    @ Tonv

    Jij gaat wel heel kort door de bocht! Een Zeiss op een 5DMkII maakt nog geen middenformaatcamera zoals een F-1 motor in een Golfje nog geen F1-auto maakt….. Er komt wel iets meer bij kijken.

    En ja, de prijzen van middenformaat zijn buitensporig.
    Deels verklaarbaar door de uitval bij het produceren van grote sensors, deels door de kleine series die worden gemaakt en deels doordat er leuk aan wordt verdiend……

  12. EdC
    Profiel EdC schreef op woensdag 30 september 2009 om 19:48  | reageer

    Met alleen een body en objectief ben je er niet. Je hebt ook een achterwand nodig. Totale set komt op een kleine dertigduizend euro.

    @Henri, als oud-Mamiya-gebruiker ben ik met jou eens over het grote verschil in kwaliteit tussen kleinbeeld en MF. Het genieten van het kijken naar een 6x4,5cm MF-dia mis ik nog wel eens. Of de vergelijking ook in het digitale tijdperk op gaat, dat weet ik niet. Maar wat ik van de Hasselblad en Mamiya heb gezien, dat vind ik fenomenaal en onderscheidend van het werk van de profi's van Canon en Nikon.

    @TonV. Inderdaad is de PhaseOne of de volledig identieke Mamiya geen wonder van schoonheid. Maar de Hasselblad vind ik in het echt een prachtige camera om in de hand te hebben.

    Overigens, zijn de camera's van Canon, Nikon en Sony nu zulke wonderen van design? Ik vind dat aan dan andere kant ook niet zo heel erg belangrijk.

  13. Henk Hulshof
    Profiel Henk Hulshof schreef op woensdag 30 september 2009 om 21:11  | reageer

    (sorry, enigzins offtopic) @aradilon: hey, mooie site is dat dxomark zeg!
    Als die gegevens een beetje kloppen helpt het je enorm bij het zoeken naar een nieuwe camera.
    thanx!

  14. aradilon
    Profiel  aradilon schreef op woensdag 30 september 2009 om 23:20  | reageer

    @Henk ja ze zijn de referentie van heel veel bladen en websites dus het zal wel kloppen.

  15. Arno
    Profiel  Arno schreef op woensdag 30 september 2009 om 23:59  | reageer

    Ik vindt de prijs best wel meevallen. 4.290,- euro voor een dergelijke body is een erg gunstige prijs.

  16. Tonv
    Tonv schreef op donderdag 1 oktober 2009 om 01:42  | reageer

    @Henri
    Missschien Henri, maar ik wilde aangeven dat de IQ verschillen tussen high end DSLR's en midformat camera's momenteel klein zijn geworden wat m.i. het enorme prijsverschil niet meer rechtvaardigt.

    @EdC
    Wellicht speelt vormgeving voor mij een grotere rol dan voor collega's vanwege mijn design-achtergond. Een camera moet functioneel zijn maar voor mij speelt de gevoelswaarde tevens een grote rol. En ja, ik vind de Nikon D3x een erg geslaagde DSLR in termen van vormgeving. Alhoewel, de nieuwe Leica S2 is ook om van te smullen...

  17. Evert
    Evert schreef op donderdag 1 oktober 2009 om 08:22  | reageer

    Over smaak valt niet te twisten; zo vind ik die S2 dan weer een bijzonder lelijke bak! knipoog Het retrodesign van de M9 daar ben ik dan wel zeer over te spreken.

    tijdens de workshop waar ik het over had, gaf de fotograaf in kwestie aan dat de verschillen tussen MF en kleinbeeld digitaal inderdaad kleiner zijn geworden.

    Of het verschil in kwaliteit het verschil in prijs rechtvaardigd, dat moet een ieder maar voor zichzelf beslissen. En dat zal vooral te maken hebben met de tarieven die de gebruiker in kwestie vraagt. In dat opzicht vertelde hij ook wel een aardig weetje: hij kende fotografen die aanvankelijk op middenformaat fotografeerden, over zijn geschakeld naar DSLR systemen en vervolgens minder serieus werden genomen door klanten zodat ze - voornamelijk om deze redenen - maar weer terugschakelden!

  18. Tonv
    Tonv schreef op donderdag 1 oktober 2009 om 17:52  | reageer

    @Evert
    Een stuk uitstraling naar klanten telt natuurlijk mee. Ik kan me voorstellen dat zo'n imposante Hasselblad voor leken 'professioneler' oogt. En als je 5000 euro voor een fashionshoot rekent moet je equipment natuurlijk in verhouding zijn. Stel dat een klant tussen neus en lippen vraagt wat je DSLR kost, dan kan je natuurlijk niet zeggen dat die in de schappen ligt voor 2500 euro, hahahahhaha

  19. Evert
    Evert schreef op vrijdag 2 oktober 2009 om 09:35  | reageer

    LOL, klopt inderdaad...maar het is toch eigenlijk te zot voor woorden knipoog

  20. vreeke
    Profiel vreeke schreef op woensdag 1 oktober 2014 om 17:04  | reageer

    weining mensen hiwer die middenformaat hebben gebruik maar veel mening hebben

    Hasie en Phase:
    1. zijn zwaar, alle goede dingen zijn zwaar zeker met V-grip maar wat een fantastische ligging
    2. hebben jullie het sluitergeluid wel eens gehoord ? whoeha blijf je van dromen
    3. bij Calumet wel eens gezien dat je zelfs het merk van de contactlezen in een oog kunt zien met H5D-50
    4. Hassie 1/800 is alleen voor studio maar Phase 645DF+ 1/4000 voor alles
    5. hoeveel kijken jullie naar die 1000-den foto's die wel aardig zijn ? waarom niet 100 goede ?
    6. wat doe jullie dan met je geld ? rotzooi kopen of vakanties die niet de moeite waard zijn voor foto's ? koop gewoon eens voor 25.000 een Phase One met p40+ en je gaat weten wat fotograferen is of tenmiste try outen
    7. je kunt natuurlijk ook Hassie met filmcasette nemen worden voor oud ijzer verkocht maar onverslaanbaar b.v. voor zwart wit
    8. wachten op de erfenis dan maar !!

  21. vreeke
    Profiel vreeke schreef op woensdag 1 oktober 2014 om 17:10  | reageer

    geen erfenis doe dan eens gek en probeer Fujifilm Xt1 met 60 mm 1.2 dat is goed voor weinig ( 2.000,--)

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Sportfotobijbel
Cursus Natuurfotografie in Nederland met Rob Dijkstra
Toon alle artikelen binnen Productaankondiging

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.431 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord