Zo til je jouw fotografiebedrijf naar een hoger niveau
Net als ieder ander fotografiebedrijf in Nederland droom jij er ongetwijfeld ook van om een bekende naam te worden. Als je goed werk levert, lukt dit je misschien zonder dat je hier veel tijd, moeite en geld in hoeft te steken.Helaas komt groei de meeste fotografiebedrijven niet aanwaaien. Daarom helpen wij je hier graag een handje bij. In deze tekst lees je dan ook hoe jij je fotografiebedrijf naar een hoger niveau tilt.
Kies een specialisme
Veel fotografen hebben de neiging om iedere opdracht aan te nemen die zij aangeboden krijgen. Op zich logisch, want je kunt het geld dat een fotografieklus oplevert vast en zeker goed gebruiken.
Als jij je fotografiebedrijf naar een hoger niveau wilt tillen, is het alleen niet verstandig om overal maar ‘ja’ op te zeggen. Je kunt beter een specialisme kiezen, zoals portret-, baby- of bedrijfsfotografie. Door je te specialiseren, word je steeds beter in de niche waarin je werkt.
Mensen of bedrijven die op zoek zijn naar een fotograaf voor een specifieke klus, komen hierdoor eerder bij jou uit.
Werk aan je naamsbekendheid
Het aantal fotografen in Nederland is de laatste jaren flink gegroeid. Dit komt doordat steeds meer mensen van hun hobby hun beroep willen maken. Om te voorkomen dat dit jou als professioneel fotograaf klanten kost, moet je werken aan je naamsbekendheid.
Als je een gevestigde naam wordt in de fotografiewereld, is de kans een stuk groter dat mensen uiteindelijk voor jouw bedrijf kiezen. Op deze manier ben je bovendien in staat om je fotografiebedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Stel prioriteiten
Barst je van de goede ideeën? Dan ben je misschien met van alles en nog wat bezig. Dit lijk misschien een goed idee, maar dat is het eigenlijk niet als jij je fotografiebedrijf naar een hoger niveau wilt tillen.
Doordat je met allerlei verschillende zaken tegelijkertijd bezig bent, kun jij je niet op één ding focussen. Je moet je aandacht verdelen en dat kan ten koste gaan van de groei en ontwikkeling van je fotografiebedrijf.
Open een bedrijfsrekening
Wie zijn fotografiebedrijf naar een hoger niveau wil tillen, kan niet zonder bedrijfsrekening. Met een zakelijke rekening scheid je zakelijk geld en privégeld van elkaar. Hierdoor ben je minder tijd kwijt aan de administratie, want je hoeft niet langer uit te zoeken welke betalingen zakelijk en welke privé zijn.
Als je ook een boekhoudprogramma gebruikt, kun jij je bedrijfsrekening hieraan koppelen. Transacties worden dan automatisch ingelezen en de btw-aangifte wordt voor je klaargezet.
Wist je trouwens dat een zakelijke rekening openen bijdraagt aan de professionele uitstraling van je fotografiebedrijf?
Zo’n rekening staat namelijk niet op jouw naam, maar op naam van je bedrijf. Als klanten je factuur voldoen, zien ze op hun bankafschrift je bedrijfsnaam staan in plaats van je voor- en achternaam en dat is een stuk professioneler.
Investeer in je bedrijf
Als jij je fotografiebedrijf wil laten groeien, moet je zo nu en dan investeren in nieuwe apparatuur. Omdat het vaak niet om hele grote bedragen gaat, kun je zo’n investering vaak zelf financieren. Toch kan het zijn dat je een eenmalige grote uitgave of een langlopende investering in je bedrijf wilt doen.
Heb je hier onvoldoende eigen vermogen voor? Overweeg dan een zakelijke lening aan te vragen. Je fotografie kan bovendien baat hebben bij zakelijk krediet, bijvoorbeeld om de dagelijkse uitgaven voor je bedrijf te betalen.