CYBER  MONDAY - 70 euro korting + gratis de Compositiebijbel! Meer info of word nu lid!
Photofacts Academy

Photofacts Academy; 100+ Fotografie Cursussen
Fotograferen wordt makkelijker en leuker

Boek

De Fotobijbels; Boeken over Fotografie
101 Praktische fotografietips voor betere foto's

Nando Harmsen

De term systeemcamera wordt verkeerd gebruikt

maandag 20 december 2021, 20:02 door | 4.747x gelezen | 36 reacties

Er wordt vrijwel altijd gezegd dat de systeemcamera de toekomst is. De spiegelreflex is ouderwets, achterhaald. Dat is een vreemde bewering, want ook een spiegelreflex is een systeemcamera. In dit artikel leg ik uit waarom ik vind dat de term systeemcamera verkeerd gebruikt wordt.

De techniek van camera's heeft de afgelopen jaren een flinke sprong gemaakt. Dat is niemand die met fotografie bezig is ontgaan. Tot voor kort was de spiegelreflex camera de camera die je de meeste mogelijkheden gaf. De reden was simpel, je keek door je objectief en zag dus precies wat je in beeld had.

Nando review Nikon Zfc 03

Een oude Nikon spiegelreflex naast een nieuwe mirrorless versie. Kenmerkend is, dat het beeld dat je door de camera ziet het beeld is dat door het objectief heen gaat.


Nu zijn er de camera's zonder spiegel, met een elektronische zoeker in plaats van een optische zoeker. Ze doen in feite hetzelfde als de camera's met spiegel. Je kijkt nog steeds 'door de lens heen.' Toch worden de camera's zonder spiegel als systeemcamera betiteld. En dat is vreemd.

Wat is een systeemcamera?



Laten we even kritisch kijken naar wat een systeemcamera eigenlijk zou moeten zijn. Het is een camera die de mogelijkheid biedt om objectieven te wisselen. Zo kan je als het ware je camera samenstellen tot je het meest ideale systeem hebt om jouw foto te maken. Vandaar de naam systeemcamera.

Nando battle 50mm canon

Of je nu een camera met of zonder spiegel hebt, het is een systeemcamera als je objectieven kunt wisselen.


Zowel spiegelreflex camera's als mirrorless camera's kunnen de mogelijkheid bieden om een eigen systeem op te bouwen. Objectieven naar wens, flitsers, noem maar op. Dat betekent dat zowel een spiegelreflex camera als een mirrorless camera een systeemcamera is. Waar of niet?

De systeemcamera zonder spiegel of met spiegel



Ik noem de naam al continu door het artikel heen: mirrorless camera, ofwel een spiegelloze camera. En dat is in feite wat altijd met een systeemcamera bedoelt wordt, een camera zonder een spiegel. Dat zijn die moderne camera's waar iedereen het over heeft. Het zijn natuurlijk systeemcamera's, maar dat is een spiegelreflex camera in feite ook.

Nando mirrorless dslr

Een spiegelreflex naast een mirrorless. Het belangrijkste verschil is alleen het aanwezig zijn, of afwezig zijn van een spiegel.


Het zou dus veel beter zijn als we de naam spiegelreflex camera en mirrorless camera zouden gebruiken. Dat zou ook logisch zijn, want de ene naam geeft aan dat er een spiegel gebruikt wordt, en de andere naam dat er geen spiegel gebruikt wordt. Zo is het het eigenlijk veel duidelijker.

Zijn er ook camera's die geen systeemcamera zijn?



Als een spiegelreflex en mirrorless beiden systeemcamera's zijn, suggereert dit dat er ook andere camera's zijn die niet onder die noemer vallen. Dat zijn de compact camera's en bridge camera's, in feite alles met een objectief dat niet gewisseld kan worden. Dit zijn in feite ook mirrorless camera's, maar dan zonder het systeem dat je in staat stelt om objectieven te wisselen.

Nando sony superzoom

Deze Sony Bridge camera heeft een niet verwisselbaar objectief. Het is dus geen systeemcamera.


De zinloze strijd tegen het verkeerd gebruik van de naam



Het is natuurlijk zinloos is om je te verzetten tegen het ingeburgerde en inmiddels gevestigde gebruik van deze verkeerde benaming. Dat wil ik dan ook niet doen. Toch blijf ik in deze context steevast de in mijn ogen juiste benaming gebruiken.

Nando sony a1 met objectieven

Een moderne mirrorless camera met objectieven.


Wat vind jij van de benaming systeemcamera, mirrorless camera en spiegelreflex camera? Ben je het met mij wel of niet eens, en waarom? Ik ben heel benieuwd naar je mening hierover en deel die weten in een reactie onder dit bericht.

Wil jij ook gave foto's maken?

Probeer twee weken gratis onze online cursussen over fotografie. Je krijgt direct toegang tot meer dan 100 cursussen. Na twee weken vervalt je proeflidmaatschap automatisch. Je zit dus nergens aan vast.

14 dagen gratis fotografiecursussen kijken

Nando Harmsen

Over de auteur

Nando Harmsen fotografeert al meer dan 40 jaar. Zijn specialisme ligt bij bruidsreportages en landschapsfotografie. Daarnaast geeft Nando lezingen, workshops, masterclasses, fotoreizen, en maakt regelmatig reviews van nieuwe en leuke apparatuur.

36 reacties

  1. RAWshooter
    RAWshooter schreef op dinsdag 21 december 2021 om 10:20  | reageer

    Eindelijk iemand die het snapt. Je hebt 100% gelijk. Het woord systeem wijst op de flexibiliteit qua objectieven, flitsers etc. En het heeft geen drol te maken met spiegeltjes.
    Ik ben overigens al decennia (nou ja, 20 jaar) overtuigd dat de digitale camera die archaïsche spiegels overbodig zal maken. Dat lijkt nu ook te gaan gebeuren. Hoog tijd, want spiegels waren een noodzakelijk kwaad: Mechanisch, ingewikkeld en duur.

    Hoe dan ook, op termijn zijn ze weg en is de naamsverwarring dat ook.

  2. Mac
    Mac schreef op dinsdag 21 december 2021 om 10:48  | reageer

    Eigenlijk zou je het nog veel verder moeten zoeken.
    Een systeem camera is een camera waar je niet alleen lens kan verwisselen, maar ook zoeker etc. Dat was voor AF tijdperk heel gewoon. (pentax LX, Nikon F series, en er waren er meer). En veel MF camera's konden ook veel dingen verwisselen (LF camera's helemaal)

  3. Robert
    Robert schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:08  | reageer

    Gek....men vraagt nooit aan mij met wat voor een type camera ik schiet. De naam staat er tenslotte op. En ik verwissel indien nodig gewoon een objectief. Dus tja..als je hetzelf maar weet. Rest niet zo belangrijk.
    Fotoschietgroet Robert

  4. Marijn Olislagers
    Marijn Olislagers schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:16  | reageer

    Een camera mirrorless noemen is eigenlijk ook raar. Het is vreemd om een camera aan te duiden met iets dat het niet heeft. Zo zou je een elektrische auto een benzineloze- of brandstofloze auto kunnen noemen. Doen we echter niet. Wat dan wel een goede aanduiding zou zijn? Wie heeft een idee?

  5. Wilfried
    Wilfried schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:25  | reageer

    Een duidelijk verhaal en ben het volkomen met je eens

  6. Klaas
    Klaas schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:32  | reageer

    Waarom niet gewoon spiegelreflex, compact en spiegelloos? Dus niet toegeven aan de marketing boys en keurig Nederlands ipv het engels.

  7. Guy Ackermans
    Guy Ackermans schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:33  | reageer

    Een spiegelloze systeemcamera? Compact en 'Bridge' hebben ook geen spiegel.
    Bovendien maken ook Compact en 'Bridge' camera's deel uit van een systeem met voorzetobjectieven en accessoires.
    Maar goed dat je even aankaart Nando!
    Zullen we nu gewoon weer foto's gaan maken knipoog

  8. Esther Hereijgers
    Esther Hereijgers schreef op dinsdag 21 december 2021 om 11:36  | reageer

    Helemaal mee eens!

  9. frans erwich
    frans erwich schreef op dinsdag 21 december 2021 om 12:00  | reageer

    De term hybride camera, ben het al tegen gekomen, maar nog erg weinig

  10. Eric
    Eric schreef op dinsdag 21 december 2021 om 12:20  | reageer

    Helemaal mee ens , heb zelf al jaren een spiegelreflex "systeemcamera", Eerst analoog (Pentax LX ) en nu digitaal, hiervan zijn er nu een aantal systemen al ingebouwd zoals de winder/motor drive ,

  11. Frits Haaze
    Frits Haaze schreef op dinsdag 21 december 2021 om 12:32  | reageer

    Het maakt niet zoveel uit hoe het ding genoemd wordt. Systeemcamera vind ik prima. We noemen tenslotte al decennia lang een Pelargonium een Geranium terwijl dat niet klopt. Aan tafel zal iedereen vragen "geef mij de boter even", terwijl we de margarine bedoelen. Ik ben zelf een professioneel kerkorganist en speel dus op een orgel en een orgel heeft pijpen. Vroeger werden er op de radio orgelbespelingen gegeven "op het pijploos orgel" terwijl daarmee een elektronisch orgel bedoeld werd.
    Trouwens, ik vind een bridgecamera ook een onzinnige naam, het is in feite een compactcamera, zij het allesbehalve compact. Kunt u het nog volgen? nee? noem dan je camera zoals jij het wilt. Nando heeft natuurlijk gelijk, maar of dat nu zo'n heet hangijzer is........?

    Frits Haaze

  12. Lauran
    Lauran schreef op dinsdag 21 december 2021 om 12:46  | reageer

    Ik ben het helemaal met u eens. Zo ook noemt men altijd de naam lenzen ipv. objectieven. Allemaal zaken die uit gemak ooit een eigen leven zijn gaan leiden. Sommigen noemen het spijkers op laag water zoeken maar het heet allemaal niet voor niets zo. En de verklaring is gewoon logisch. Goed artikel om men daar toch weer eens op te wijzen.

  13. Natuurliefhebber
    Natuurliefhebber schreef op dinsdag 21 december 2021 om 13:11  | reageer

    Maakt helemaal niets uit hoe je het noemt, als ze maar weten over wat je het hebt.
    Als een Vlaming tegen een Nederlander zegt "ik heb ne foto getrokken", dan moet je die Nederlander zijn reactie eens zien. In Vlaanderen weet iedereen wat je bedoeld.

  14. Dedeyne Chris
    Dedeyne Chris schreef op dinsdag 21 december 2021 om 13:26  | reageer

    Ik deel volledig jouw mening. Duidelijke uitleg.

  15. L
    L schreef op dinsdag 21 december 2021 om 13:44  | reageer

    "Semantics".
    Volgens wikipedia is de definitie van een systeemcamera:

    Een systeemcamera is een digitale camera met verwisselbare lenzen zonder een (opklapbare) spiegel voor het zoekersysteem.

    Dat maakt jouw definitie onjuist.

  16. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 december 2021 om 14:01  | reageer

    @L: Lees dan verder op Wiki bij kenmerken van een systeem camera, waar het in feite verwoord is zoals ik in mijn artikel zeg.
    Niet alles bij Wikipedia hoeft per definitie juist te zijn. Dat is het probleem met een open kennispagina, waar iedereen zijn bijdrage kan doen.

  17. Rvs
    Rvs schreef op dinsdag 21 december 2021 om 14:23  | reageer

    Het verschil is met opzet zo gecreeerd door de twee grote merken. Immers als je prof was dan had je een spiegelreflex en de "systeemcamera" was leuk als instap. De waarheid was dat deze twee een gigantisch assortiment lenzen had voor hun speigelreflexen, en dus opnieuw moest gaan ontwikkelen.
    Het is dat Sony de concurentie is aangegaan en men dus wel gedwongen werd.

  18. Freddy van Malderen
    Freddy van Malderen schreef op dinsdag 21 december 2021 om 14:35  | reageer

    Wat de naam betreft ben ik het met u eens. Maar een mirrorless camera is wel een pak lichter in gewicht.

  19. Jan
    Jan schreef op dinsdag 21 december 2021 om 15:14  | reageer

    heldere taal met de puntjes op de i!
    Proficiat!

  20. Kris Dries
    Kris Dries schreef op dinsdag 21 december 2021 om 16:13  | reageer

    Nando, je hebt mijn inziens gewoon gelijk
    Mvg Kris

  21. Nando
    Profiel Nando schreef op dinsdag 21 december 2021 om 16:26  | reageer

    @frans: met een hybride camera wordt eigenlijk een camera bedoelt die zowel als filmcamera en fotocamera gebruikt wordt.

  22. Jan Neefjes
    Jan Neefjes schreef op dinsdag 21 december 2021 om 18:29  | reageer

    Zoals ik het begrijp heb je een spiegelreflex systeemcamera en een systeemcamera.

  23. André Kremer
    André Kremer

    Een beetje andere invalshoek, maar misschien wel in het verlengde: zijn er door de geschiedenis van de ontwikkeling van camera's onlogische ergonomische aspecten aan de huidige DSLR/mirrorless etc. camera's? Ik refereer dan aan bv toetsenborden die nog steeds een qwerty (of azerty) ontwerp hebben, wat zo opgezet is omdat snelle typistes bij de eerste typemachines niet de "hamertjes" met de letters elkaar moesten raken, waardoor dus bewust het ontwerp tot vertraging van de typesnelheid heeft geleid, terwijl dat bij PC's natuurlijk geen enkele functie heeft, maar nog wel toto tragere typesnelheid leidt; een Dvorak toetsenbord dat daar een oplossing voor bood heeft het niet gehaald, omdat de men zich dan zou moeten omscholen. Ook op andere gebieden, zoals bij auto's, is een te sterke innovatie soms een rem op de ontwikkeling. Terug naar de camera's": ik heb soms het idee dat bv menu's van nieuwe camera's vooral zo ontwikkeld worden om de huidige klanten niet te verliezen; dus Canon blijft Canon etc. En ook de vernieuwing zou afgeremd kunnen worden door te snelle innovatie. Dus een vraag aan de mensen hier: kennen jullie dergelijke innovatie remmende factoren en voorbeelden van te grote vernieuwing die eigenlijk toch duidelijk een vooruitgang was?

  24. E.D. Rentema
    E.D. Rentema schreef op dinsdag 21 december 2021 om 20:31  | reageer

    Spiegelreflex versus Mirrorless vind ik geen goede benaming. Maak er op zijn minst in het Nederlands Spiegelloos van. Maar je verschuift het probleem want, zoals je zelf aangeeft, zijn ook niet systeemcamera’s spiegelloos. Dus zijn de volgende benamingen het beste: systeemcamera met en systeemcamera zonder spiegel.

  25. martinphili
    Profiel martinphili schreef op dinsdag 21 december 2021 om 21:02  | reageer

    Fototoestel!

  26. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op woensdag 22 december 2021 om 00:26  | reageer

    Sorry voor het gezegde, maar deze discussie is gelul in de ruimte. Die moet helemaal niet gevoerd worden. Men sprak van een systeemcamera als het een niet-verwisselbare (zoom)lens had. Verder had je de spiegelreflex en mirrorless.
    Met alle respect Nando, maar nu schrijf je een verhaal om maar wat te kunnen schrijven over iets wat de moeite niet waard is om je druk over te maken. What's in a name!!??

  27. gast schreef op woensdag 22 december 2021 om 06:40  | reageer

    Wat een heerlijk artikel 😍.
    Ik vraag mij al jaren af wie toch met die verkeerde benaming is begonnen.... 🤔

  28. Nando
    Profiel Nando schreef op woensdag 22 december 2021 om 09:34  | reageer

    @martinphili: goed gezegd. Een fototoestel. Bovendien eentje waarbij ik lenzen kan wisselen.

  29. Donald Willemsen
    Profiel Donald Willemsen schreef op woensdag 22 december 2021 om 09:46  | reageer

    @martinphili, 'fototoestel' vind ik een hele goede, maar dat dekt de lading feitelijk ook niet, want je kan er ook mee filmen. Dus lijkt me gewoon 'camera' een goed alternatief 😉

  30. Danny
    Danny schreef op woensdag 22 december 2021 om 16:15  | reageer

    "Haal uwen Kodak boven" was vroeger (en nu nog soms) ook gemeengoed. Of er een spiegel inzat wist niemand hoor.

  31. Jim
    Jim schreef op woensdag 22 december 2021 om 17:35  | reageer

    Wat een oneindig gezwam over systeem camera's met of zonder spiegeltjes! Er is maar één soort spiegelloos systeem camera en dat is de inmiddels eeuwen oude technische camera! En of het nou een loopbodem type is zoals bijv. de Linhof Technica, of een optische-bank type zoals bijv. een Sinar of de Cambo van Ned. fabrikaat, ze hebben van huis uit nooit een ingebouwde spiegel. Je moet er wel meer verstand voor hebben om 'm op de juiste manier te kunnen gebruiken, dat in tegenstelling tot de hedendaagse digitale speeltjes.

  32. Robert Blancquaert
    Robert Blancquaert schreef op woensdag 22 december 2021 om 17:47  | reageer

    Misschien toch even opmerken dat de Nederlandse benamingen afgeleid zijn van de Engelse benaming.
    In het Engels is een "System Camera" elk type camera met verwisselbare lenzen en/of accessoires:

    A system camera is a camera with interchangeable components that constitutes the core of a system. ... System cameras are often single-lens reflex (SLR) or twin-lens reflex (TLR) but can also be rangefinder cameras or, more recently, mirrorless interchangeable lens cameras.

    Ik volg dus Nando dat enkel de naam "systeemcamera" eigenlijk onvoldoende is. Voor zover ik weet gebruiken zowel Canon als Nikon de naam "Mirrorless system camera" en zou dus in het Nederlands "spiegelloze systeemcamera" logisch zijn tot wanneer iemand met een beter idee komt.

  33. gast schreef op donderdag 23 december 2021 om 13:25  | reageer

    Ik ben helemaal met u eens. Zelfs als ik naar de camerawinkels even wil kijken haal ik ze allemaal door elkaar. Ik ben er altijd voor dat de taal op alle gebieden op juiste wijze gebruikt moet worden. Maar een vraag en misschien leuk idee voor volgende artikel... Wat is dan de toekomst, met name van DSLR camera's? Gaan we nog in de toekomst die grote namen/cameras als Hasselblad H6, Leica S3 zien of ze zullen helemaal verdwijnen?

  34. D de Leeuw
    D de Leeuw schreef op donderdag 23 december 2021 om 13:40  | reageer

    Ja, spiegelloze systeemcamera zou een goede moeten zijn.

    Nu we het toch over juiste benaming hebben, Nando gebruikt de term "Objectief" in zijn artikel, Dit is oké.

    In reactie op @martinphili gebruikt Nando de term "Lenzen", bijzonder vind ik.

    Iedereen weet wat er mee bedoeld word, zelfs het beroep gebruikt deze benaming maar is in feite niet juist.

    Leg die twee voorwerpen naast elkaar en je ziet de verschillen.

    Hoeft niet een nieuwe discussie te worden, mag wel.

  35. RAWshooter
    RAWshooter schreef op donderdag 23 december 2021 om 18:05  | reageer

    Je hebt dus systeemcamera’s en spiegelreflexsysteemcamera’s. Alleen al vanwege die lange naam mogen die dingen verdwijnen. Nog even geduld aub….

  36. Arthur Wittendorp
    Profiel Arthur Wittendorp schreef op woensdag 29 december 2021 om 15:50  | reageer

    Puur technisch gezien heb je helemaal gelijk. Maar de praktijk gaat het er natuurlijk om of we begrijpen waar het over gaat. In de volksmond is een spiegelreflex camera (DSLR) een fotocamera met verwisselbare objectieven (lenzen) met een spiegelsysteem en een systeem camera een fotocamera met verwisselbare objectieven zonder spiegelsysteem.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
De Portretbijbel door Elja Trum
Masterclass Landschapsfotografie met Bas Meelker
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Photofacts wordt mede mogelijk gemaakt door


Ontvang wekelijks fotografietips in je inbox

44.346 fotografie enthousiastelingen ontvangen de tips al!
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook. Aanmelding beveiligd met Google reCaptcha.

Elja Trum

Elja Trum

Photofacts; alles wat met fotografie te maken heeft!

Wil je graag mooiere foto's maken en op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen de fotografie? Photofacts plaatst leerzame artikelen die gerelateerd zijn aan fotografie. Variërend van product-aankondiging tot praktische fotografietips of de bespreking van een website. Photofacts bericht dagelijks over fotografie en is een uit de hand gelopen hobby project van Elja Trum. De artikelen worden geschreven door een team van vrijwillige bloggers. Mocht je het leuk vinden om een of meerdere artikelen te schrijven op Photofacts, neem dan contact op.Meer over Photofacts
Om Photofacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord